Aquesta setmana vaig visitar la meva primera fira post-pandèmia, el eShow. Un dels seus principals atractius és la possibilitat d’escoltar xerrades inspiradores de persones que comparteixen les seves experiències ja sigui des del camp del ecommerce, el màrqueting digital, la logística, etc.
Aquesta xerrada no la tenia en la meva agenda que m’havia preparat abans d’acudir a l’esdeveniment. I encara no m’explico perquè no la tube en compte, ja que tenia molts elements per a fer-la atractiva i problablemente el més important és que el ponent formava part d’Ikea. Sempre he estat un fan de les seves campanyes de publicitat i del seu model de negoci i com han treballat l’experiència a les seves botigues i precisament venia a parlar de re-avaluar el model. Què pot sortir malament a Ikea? Per què plantejar canviar alguna cosa que funciona? Perquè per atzar, com ocorren moltes coses meravelloses, estab assegut davant de Ramón Ramos, Líder d’Expansión que ens va fer una exposició molt interessant i amb pinzeladas d’humor que la van fer rodona.
Va començar parlant de cultura empresarial i la dificultat del canvi en empreses tan grans. De com queden inquistadas certes praxis i racionaments i de l’orgull de l’èxit que impedeix a vegades reflexionar sobre l’evolució del negoci i anticipar-se a canvis en la societat que obliguen a canviar aquesta cultura.
Amb aquesta sentència, em va atrapar i vaig trobar que resumia aquest últim any en Olivia: “Els models de negoci d’èxit es resisteixen a re-avaluar-se i a no seguir per sobre de les circustancias que els envolta”. Ikea ja abans de la pandèmia havia detectat certs canvis en la societat que no lligaven amb el seu model de negoci i com prestaven el seu servei. Les noves generacions eren més urbanites, més tecnològics i valoraven l’experiència per sobre del preu. Ikea s’havia caracteritzat per oferir un producte assequible amb una qualitat raonable. A més es trobava en grans centres allunyats del centre on es trobava inspiració amb muntatges de dormitoris, cuines o menjadors i el teu mateix carregaves amb el producte i te l’emportaves a casa. Com es trasllada això a l’ecommerce? Com manter aquesta experiència i donar un bon servei sense reflectir-lo en el preu? El repte era complicat però van fer petits passos per a iniciar un camí de no retorn.
I això em va fer reflexionar sobre com es va gestar Olivia Express i que reptes ens ha proporcionat iniciar aquest camí. És un canvi total de la nostra manera d’oferir el nostre valor afegit. Molts continuem pensant que el model tradicional d’implantació d’un ERP no desapareixerà a curt/mitjà termini, però les tendències ens indiquen que moltes PIMES estan demanant una altra manera de col·laborar amb nosaltres i amb la nostra vocació d’estar sempre un pas per davant, ens obliga a re-avaluar molts dels processos interns per a agilitar temps que evidentment es reflecteixen en el pressupost final. I no sols això, fruit d’aquesta re-avaluació, les implantacions més “convencionals” recullen aquests canvis per a millorar-les i realitzar petits canvis que a poc a poc ens dirigeixen a un canvi més disruptivo en el futur.
Ho estem aconseguint? Continuarem treballant perquè la percepció dels nostres clients, la que de debò importa, sigui la que busquem amb tots aquests canvis. En Ramón va ensenyar aquesta slide que em va fer reflexionar sobre com molts de nosaltres ens comuniquem en les xarxes, realment estem fent el que diem?
El que estic segur és que estem en el camí correcte i ens estem replantejant molts aspectes que tots en el sector teníem tatuat en sang i eren inamobibles. Hi haurà qui ho faci per necessitat, però segurament ho farà tard i sense experiència quan realment aquest canvi s’hagi produït. O hi haurà qui ho faci per convicció i a poc a poc anirà aprenent a base de tests A/B. Nosaltres volem estar en aquest segon grup i això és precisament el que és Olivia Express.
Us deixo la presentació completa de Ramón (en castellà) perquè estic segur que no ho explicaria millor que ell i espero que us inspiri i us faci reflexionar com a mi. I si voleu més detalls, estaré encantat de debatre-ho a Linkedin.