Fa uns anys quan fèiem comparatives amb Microsoft Dynamics NAV (Navision), ho comparàvem amb SAGE, A3 Programari, Oracle o SAP. Bàsicament, aquests eren els ERPs que competien en el mercat de les empreses PIME. Era una època on ens centràvem més en la M (Mitjanes) de l’acrònim PIME. En la mentalitat de molts empresaris, la paraula Navision ha quedat com a distintiu de confiança ja que moltes empreses com la seva ho utilitzen però també donat la manera d’implantar-ho en al passat s’associa a un projecte d’inversió elevada i en un termini de temps considerable. Business Central a l’actualitat continua competint amb aquests ERPs atès que ha mantingut tota la potencialitat i funcionalitat del Navision de tota la vida, a més ha mantingut la possibilitat d’afrontar reptes més exigents gràcies al desenvolupament d’aplicacions natives per a processos més particulars.

Però gràcies a la irrupció del Cloud, va arribar la democratització del ERP i empreses dins de la P (Petites) també van començar a poder valorar aquesta solució ja que adaptant-se a l’estàndard poden tenir tota la funcionalitat que abans segurament era necessari desenvolupar, ja de base. A més s’ha plantejat un ecosistema on ha potenciat el desenvolupament d’aplicacions Plug & Play on especialistes en el sector i l’eina ofereixen la funcionalitat addicional al ERP sense haver de tocar el nucli del programa. Què vull dir amb això? Que podem tenir nostre ERP estàndard potent i sempre actualitzat per Microsoft i podem tenir tot de sátelites per a temes específics, desenvolupats dins de l’ecosistema Microsoft també estàndard i complint tots els rigorosos aspectes tècnics perquè sigui publicable a la seva Appsource.

L’avantatge de confiar en una solució com Business Central és el gran recorregut que tens per davant. Una mirada curtterminista pot veure poques diferències amb solucions com Holded, Billage o Odoo. Són solucions que cobreixen gran part de la funcionalitat que se li demana a un ERP actualment. Però al meu entendre quan comparem Business Central amb aquestes solucions estem comparant pomes amb peres. Estem comparant diferents models i filosofies de tecnologia i no em refereixo pel cap alt bàsic que és on està allotjat ja que tots evidentment estan en el Cloud. Sinó em refereixo a com vols disposar de totes les eines necessàries per a treballar i aquí Microsoft no té rival. És la mateixa filosofia que Microsoft Teams. En un altre post parlàvem per què Teams és millor que Slack quant a gestió de projectes, però també per què és millor que Zoom quant a les videotrucades. Molts podrien dir que aquestes solucions per si soles són més potents que Microsoft Teams, però no saps perquè acabes confiant en la solució de Microsoft per un motiu, integració. I amb Business Central passa el mateix. Moltes persones que contacten amb nosaltres ja utilitzen Microsoft 365 (Office 365 ) i també tenen al cap treballar amb un CRM. Oblidar-te d’integrar aquests tres pilars bàsics per a qualsevol empresa és el principal motiu per a evitar problemes d’integracions, desenvolupaments i diferents plataformes que en el futur pot ser que canviïn i sigui necessari revisar aquests grans desenvolupaments perquè es parlessin entre si.

Aquesta imatge és la principal basa de Microsoft i la fa imbatible davant qualsevol altre escenari de treball.

Si a més li sumem la possibilitat d’una arrencada ràpida i econòmica ja és on ens trobem amb Olivia Express.

Pel que resumint, més que comparar funcionalitats que no inclouen altres solucions, els seus preus o la incertesa de trobar professionals que coneguin aquestes solucions en el futur quan vulguem evolucionar el nostre sistema, crec que cal comparar com volem utilitzar la tecnologia i com volem estructurar la nostra empresa ja no sols ara, sinó en el futur. Si volem competir amb altres empreses que van guanyant temps de resposta per ser més àgils o van reduint costos gràcies al control dels seus processos. I no ho fan per haver fet una inversió major, sinó apostar per treballar ràpid tenint tota la informació en el propi Outlook, veient la informació fiscal i situació de risc dels clients sense sortir del correu, compartir una factura generada pel sistema de gestió en Teams, realitzant converses amb el nostre equip d’una comanda sense haver d’obrir el ERP, aquest tipus de coses moltes vegades són vistes com a funcionalitats “nice to have”, però quan veus que empreses més petites i amb equips més petits et van llevant terreny, tal vegada et planteges que un ERP no deixa de ser una commodity que per si sola no té valor. El veritable valor és com pots treballar amb la seva informació. i aquí reitero, Microsoft i tot el seu ecosistema no té rival.