Moltes empreses creuen que el fet de treballar amb un ERP és per a empreses grans i amb una trajectòria suficient que justifica la inversió d’implantar un programari que els permetrà treballar com cal. “Fins ara hem pogut tirar amb excels i ara ja necessitem una cosa més seriosa”, aquesta frase l’he sentit moltes vegades quan una empresa contacta amb nosaltres. I penso, per què no començar a treballar bé des del principi?
En els inicis de tota empresa, sembla que focalitzar-se a enfortir el producte o servei i el seu valor afegit no va lligat amb establir una manera de treballar productiva i ordenada. Associem la necessitat de l’ús d’un programari de gestió quan el volum és alt i incontrolable amb paper o arxius excel en diferents carpetes distribuïdes per mesos i anys. I si estem perdent vendes perquè no som prou ràpids o eficaços? Aquesta pregunta apareix quan veiem que el mercat està acceptant bé la nostra oferta i hem de dir no a algú. Llavors ens plantegem realitzar una inversió perquè no ens torni a passar i com ens van bé les coses, ara si que ens mereixem treballar amb eines “de primer nivell”. Aquest enfocament tal vegada abans podria tenir sentit, però gràcies a la democratització del cloud pensar això, l’única cosa que fa és frenar el creixement, incrementar les inversions i no ser competitius des del principi.
- Frenar el creixement: Estem ajornant l’enlairament a un moment del temps que tal vegada ja és massa tarda. Molts negocis tenen un repunt d’activitat que els fa estar en el més alt de l’ona i després arriba la fase de maduresa on s’estancen les vendes.
Si decidim realitzar el passo a començar a treballar amb un ERP quan estem en la fase de maduresa, haurem perdut moltes vendes quan estàvem gaudint del creixement i la corba serà molt més plana. Realment treballarem amb eines millors quan el ritme no és tan elevat i molt més controlat que al principi quan tenim menys recursos i l’estrès ens fa tal vegada no donar un bon servei. Ja sabem que estem claudicats als comentaris en les xarxes, per la qual cosa un mal servei pot arruïnar-nos una tendència a l’alça.
- Incrementar les inversions: Realitzar una implantació d’un ERP al cap d’un temps d’estar treballant només incrementarà l’adequació dels “mals vicis” al nou entorn de treball. És inevitable, la nostra cultura empresarial és molt complicada de canviar simplement pel fet de decidir implantar un ERP. Aquesta decisió té molt més recorregut, per la qual cosa com més aviat millor es realitzi, menys tics heretarà i més fàcil serà la seva adaptació als processos del dia a dia.
- No ser competitius des del principi: Competir amb els gegants com Amazon per a les petites o mitjanes empreses és impossible. Perquè aquests gegants, un dels seus principals valors afegits és el servei que poden oferir al client. Tenir un ERP no resoldrà màgicament la competició amb ells, no ens enganyem, però si que tenir més ben controlat el teu volum d’activitat millorarà l’experiència del teu client, que pot ser que repeteixi o comparteixi amb els seus coneguts. Hi ha certs serveis que els usuaris comencen a prendre com a “normals” en l’experiència de compra. L’usuari pot renunciar a algun perquè aquest producte o servei ha despertat la seva curiositat, però li serà complicat renunciar a tots.
No facis per a demà, el que pots fer avui. Així de simple. Ajornar la decisió de treballar tenint la tecnologia com a aliada pot portar conseqüències que tal vegada és massa tarda per a solucionar.